Cele cinci elemente de bază ale inovării într-o organizație

Pentru a putea inova, o companie trebuie să dispună de o bază de cunoștințe care să faciliteze procesul de creație. Procesul inovator în sine nu poate fi realizat dacă organizația care îți dorește să inoveze nu pune la punct cinci mecanisme care să faciliteze implementarea ideilor generate. 

Generarea și implementarea ideilor noi

            Acest prim mecanism reprezintă baza întregului proces de inovație și face referire la asigurarea unui mediu propice apariției ideilor, care asigură un flux continuu și coerent al acestora. Reușita acestui mecanism este favorizat de selectarea celor mai buni angajați și îmbunătățirea capacității creative a acestora. Pentru ca acest lucru să devină posibil, organizație trebuie să pună la dispoziție instrumentele necesare inovației precum: tehnici de generare a ideilor, proiecte de grup, promovarea colaborării dintre angajați. 

            Există situații, des întâlnite, când organizația alege să colaboreze cu oameni din extern pentru procesul de generare a ideilor. Procesul se numește Crowdsourcing și devine unul din ce în ce mai practicat în rândul companiilor. Un exemplu concret în acest sens îl pune la dispoziția publicului compania Google Labs care, atunci când implementează o idee inovatoare, cere feedback din partea consumatorilor, practică tot mai des întâlnită și în rândul altor companii. 

 

Formarea unui plan strategic privind inovarea

            Acest mecanism se dovedește a fi unul de maximă importanță, oferind angajaților implicați în procesul de inovare o viziune clară asupra priorităților organizației. Planul strategic este avantajos atunci când organizația deține un bun model de business care să-i crească nivelul de competitivitate pe piață. 

Măsurarea calității procesului de inovație

             Procesul acesta poate fi îndeplinit prin sistematizarea periodică a inovării. Sistematizarea presupune analiza elementelor atât de ordin cantitativ, cât și de ordin calitativ, iar dacă aceasta dă greș, implementarea noutăților la nivel de organizație întârzie să apară. 

Ancora neuronală

           Elementul cu numărul patru al implementării inovațiilor este unul orientat spre oameni, conștientizare și comunicare. Aceste procese ar trebui să fie nelipsite din organizațiile de pretutindeni, pentru ca ideile inovative ale angajaților să fie stimulate, iar aceștia să fie cât mai ancorați în ceea ce au de realizat. 

            Inovația se află în strânsă legătură cu pozitivitatea emoțiilor, iar implicarea emoțională consecventă în viața angajaților dă roade în ceea ce privește dezvoltarea procesului creativ. Se formează astfel un mediu sigur în care angajaților le face plăcere să își desfășoare activitatea, mediu ce este influențat de existența unei culturi organizaționale. 

 

Recompense 

            Procesul creativ și de implementare a ideilor trebuie să fie stimulat și prin oferirea periodică a recompenselor care nu țin neapărat de sume de bani. Este de recomandat ca acestea să se bazeze în continuare pe îmbunătățirea actului creativ.