Strategia bazată de inovație – o modalitate avantajoasă de creștere a business-ului.

Oricine deține o companie sau o afacere de mici dimensiuni își dorește să se dezvolte. Ei bine, multe studii demonstrează faptul că lipsa inovației într-o companie sau organizație duce la stagnare sau, în cel mai rău caz, la declin. Inovația, în sine, se referă la transformarea unei idei noi într-un produs sau serviciu,  cu scopul de a aduce beneficii atât consumatorilor, cât și companiilor. Există numeroase modalități prin care o companie se poate raporta la inovație și prin care o poate aplica pentru a avea un real succes: de la dezvoltarea unor servicii sau produse noi, la construirea unei imagini de brand consistente, dezvoltarea unor concepte de marketing perfect adaptate pieței și îmbunătățirea producției menținând un cost scăzut al acesteia. 

Este însă nevoie de respectarea câtorva principii de bază și de implementarea anumitor procese recurente la nivelul companiei, ce implică angajații, companiile concurente și consumatorii. Astfel, există două surse la care te poți raporta în implementarea proceselor: externă și internă, ambele cu același grad de importanță, indispensabile una față de cealaltă.  

Sursele externe fac referire la activitățile care se petrec în afara organizației, dar informațiile care pot fi extrase din acestea ajută foarte mult dezvoltarea procesului de inovație și construirea strategiei. Prin surse externe ne referim la conferințe, urmărirea concurenței, metode diferite de răsplătire a angajaților:

·       Participarea la diferite conferințe, workshop-uri și training-uri – Ne ghidăm după exemple, fie că vrem să recunoaștem sau nu. Fiecare dintre noi are un anumit punct de referință, lucru care se dovedește benefic de cele mai multe ori. Puterea exemplului nu este o simplă metaforă, ci un adevăr cât se poate de real. În acest mod funcționează și marea majoritate a companiilor. De aceea, mulți  antreprenori participă  la conferințe, dezbateri sau workshop-uri de profil  din care extrag toate informațiile care i-ar putea ajuta în dezvoltarea propriului business,  dezvoltând un plan de afaceri ancorat în realitate, relevant pe termen lung. 

·       Formarea unui obicei de a evalua activitatea și rezultatele concurenței - Suntem firi competitive, iar atunci când obținem rezultate importante,  ne simțim mândri și fericiți. În cazul în care compania ta pare că stagnează, este indicat să ții cont și de concurență. Acest lucru te poate face să îți dai seama unde greșești sau ce ar trebui îmbunătățit. Totodată, urmărirea concurenței oferă avantajul de a fi mereu cu un pas înainte, de a învăța rapid din greșelile altora. 

·       Adoptarea unor metode moderne de răsplătire a angajaților - Aparent, salariul nu mai este singurul motiv pentru care angajații aleg să rămână într-o companie și să contribuie la procesul inovativ. Pentru a-i menține pe angajați motivați, mulți antreprenori aleg și alte metode de recompensă precum vouchere, tichete de masă digitale sau pachete de vacanță. 

Pe lângă reperele exterioare companiei, , trebuie să ne raportăm și la ce se petrece în viața de zi cu zi a angajaților. De aceea este foarte important ca  antreprenorii să organizeze constant activități  dedicate angajaților: 

·       Organizarea de workshop-uri interne – Ar trebui ca workshop-urile să fie incluse în bugetul oricărei companii  orientate către evoluția angajaților. Programele de leadership, inovare și management au rolul de a-i face pe angajați să  capete o privire de ansamblu asupra modului în care evoluează industria. 

·       Facilitarea sesiunilor de brainstorming interne – În companiile de succes, vocea angajaților se face mereu auzită. De aceea, este benefic, atât pentru evoluția companiei, cât și pentru cea a angajaților, să se organizeze sesiuni de brainstorming interne. Prin intermediul acestora se nasc idei noi sau se îmbunătățesc idei mai vechi. 

·       Studii de piață - Este extrem de important să cunoști concurența, dar la fel de important este să cunoști și nevoile consumatorilor. Activitățile ce constau în analiza, culegerea și interpretarea datelor de la nivelul pieței au un rol major în procesul inovativ dintr-o companie sau organizație.